EL NOU MUSEU DEL BARROC CATALÀ I EL PATRIMONI MEDIEVAL DE MANRESA

Sortirem de Barcelona en direcció a Manresa, la capital del Bages. Iniciarem la jornada visitant el recent inaugurat Museu de l’Art Barroc de Catalunya, ubicat a l’edifici de l’antic col·legi de Sant Ignasi dels Jesuïtes de Manresa, del s. XVII. Una construcció que al llarg dels anys ha passat per diferents usos, com ara caserna, escola i Museu - Arxiu Comarcal, fins a convertir-se en l’actual seu de la col·lecció més importat d’art barroc del nostre país. Un fons que compta amb 182 peces de pintura i escultura que es combinen amb projeccions audiovisuals i efectes de llum i música barroca que ofereixen un viatge fascinant per la cultura, el paisatge i l’art dels segles XVII i XVIII. Tot el conjunt ofereix un ric testimoni de l’esplendor d’aquest art que van dominar artistes catalans com Joaquim Juncosa, Francesc Tramulles Roig, Francesc Pla i Duran o Pere Cuquet, entre d’altres. Algunes de les obres que s’hi exposen fins fa poc ocupaven les sales del Museu Nacional, del Museu de Manresa i diversos centres d’art, però també hi podrem veure peces de la Col·lecció d’Art de la Generalitat de Catalunya i d’altres que s’han comprat expressament per a l’ocasió. Acabada la visita farem un passeig pel Carrer del Balç, que permet fer-se una idea de com era l’urbanisme del centre de la ciutat durant l’edat mitjana. De traçat estret i sinuós, s’adapta al perfil d’una balcera, amb diferents nivells esglaonats i discorre sota els porxos que s’aixecaren entre casa i casa per tal d’aprofitar l’espai escàs que hi havia a l’interior de la ciutat murallada i donar així cabuda a l’alta demanda d’habitatge que hi havia al segle XIV. A continuació coneixerem la principal icona del patrimoni arquitectònic de la ciutat, la basílica gòtica de Santa Maria de Manresa, popularment coneguda com La Seu. Projectada per Berenguer de Montagut, s’inicià al 1328 i s’acabà al 1488. Es tracta d’un temple expiatori i és un fidel reflex de l’esplendor medieval de Manresa. Més enllà de l’arquitectura acull un conjunt de retaules gòtics de primer nivell, en especial el retaule del Sant Esperit de Pere Serra (1394) i també una peça de brodat florentí del s. XIV, que es conserva sencera i en excel·lent estat. Finalment, visitarem la Capella del Rapte, situada a l’antic hospital d’origen medieval, anomenat dels pobres o inferius. Va ser el primer i principal lloc on Ignasi de Loiola va fer estada durant els 11 mesos que residí a la ciutat. Segons conten testimonis del procés de canonització el pelegrí, va sofrirhi un rapte espiritual i va restar vuit dies i vuit nits immòbil. Posteriorment, els Jesuïtes el van adquirir i el van transformar en capella del Rapte.

El preu inclou el dinar (30€). En cas de no voler dinar amb el grup, aviseu a la secretaria per tal de descomptar-lo de l'import total.

Passeig de Gràcia-Casp

Pg. de Gràcia, 4