VISITA ESPECIAL: VIDA O TEATRE? CHARLOTTE SALOMON (BERLÍN 1917 - AUSCHWITZ 1943)

Charlotte Salomon (1917-1943), artista jueva, tenia només vint-i-sis anys quan va ser deportada i exterminada a Auschwitz. La seva vida, curta però intensa, va estar marcada per l’amor, la mort i una història familiar de patiment que la va conduir a refugiar-se en l’art com a via catàrtica i de salvament. L’exposició compta amb la col·laboració del Jewish Historical Museum d’Amsterdam. El seu treball Vida o teatre? el formen 782 guaixos, del quals 237 seran presentats al Monestir de Pedralbes. En aquesta gran obra Charlotte Salomon va mirar de descriure la seva vida per trobar-se a si mateixa, per superar el passat i per mirar de viure un present efímer a les vigílies de l’Holocaust. És una autobiografia dramatitzada i estructurada com si fos una obra teatral o una comèdia musical dividida en tres actes (pròleg, cos i epíleg), on els noms dels protagonistes estan lleugerament alterats respecte a la realitat i amb elements ficticis que transformen l’experiència vital de l’artista en una història dramàtica, catàrtica i curadora. L’obra, plena de referències a òperes, melodies i cançons populars, mostra la passió per la música i la seva concepció formal sembla inspirada pel llenguatge cinematogràfic. Així, va aconseguir una peça d’art única, ambiciosa i commovedora, que combinava imatge amb música i paraula a fi d’esdevenir una aportació artística única a la memòria cultural de l’Europa del segle XX.

Reial Monestir de Pedralbes

Baixada del Monestir, 9