EL MIRALL PERDUT. JUEUS I CONVERSOS A L'EDAT MITJANA. MNAC

Visites a càrrec d’Helena Moreno, doctoranda en història de l’art

L’ésser humà sempre ha creat imatges a partir del seu propi reflex, emmirallant-se a través de la mentalitat i actitud individual, per entendre’s en conjunt. Aquesta idea és la que planteja l’exposició El mirall perdut. Jueus i conversos a l’edat mitjana. Mitjançant el diàleg amb una selecció d’obres d’estacades, el que es busca és donar a conèixer la mirada dels jueus i conversos a través de l’art de l’edat mitjana i, concretament, com aquests foren percebuts pels cristians a Espanya entre els anys 1285 i 1492. A través de la transferència de ritus i models artístics entre jueus i cristians, però també a partir de l’estigmatització visual del col·lectiu jueu per part del cristianisme, es parlarà de com les imatges de culte van estar al centre d’aquest conflicte entre totes dues creences. Les imatges foren un important vehicle de comunicació, i el 1478, la Inquisició espanyola va saber aprofitar-ne el seu poder, creant tota una sèrie d’escenografies i models per definir als conversos, identificant a aquells que afirmaven amb sinceritat ser nous cristians, d’aquells als que es va acusar de judaïtzar.

Preu: Socis: gratuït /No socis: 10€

MNAC