BARCELONA CAPITAL MEDITERRÀNIA. MUHBA

A càrrec de Sebastià Sánchez i Santi Mercader, historiadors de l’art.

El projecte Barcelona capital mediterrània aborda la trajectòria de la ciutat i el vincle amb el mar com a motor de la seva història, a través de dues exposicions: La metamorfosi medieval, segles XIII-XV, al Saló del Tinell, i La conquesta del litoral, del segle XX al segle XXI, a la capella de Santa Àgata. La primera se centra en el paper que va tenir l’activitat comercial mediterrània en la generació dels recursos i la diversificació social que permeté el naixement del municipi de Barcelona. La segona, tracta de com l’enderroc de la muralla de mar, entre 1878 i 1881, tornava a obrir Barcelona al litoral després més de 350 anys de tancament defensiu. Tanmateix, les línies ferroviàries que es van establir a la costa van constituir una nova muralla, aquesta de ferro, que constrenyia la trobada de la trama urbana amb la Mediterrània. No va ser fins cent anys després, amb els projectes encetats en la dècada de 1980, que es va avançar decisivament cap a la conformació d’un litoral obert.

Museu d'Història de Barcelona (MUHBA)

Plaça del Rei, s/n