EXPOSICIÓ: LIBERXINA, POP I NOUS COMPORTAMENTS ARTÍSTICS

Les propostes artístiques que es van produir a Catalunya durant la segona meitat de la dècada dels anys seixanta del segle XX, que compartien els ideals de renovació generacional i revolució que van esclatar en diversos nuclis internacionals, es presentaran en aquesta mostra, coincidint amb els 50 anys del maig del 68. Pacifisme, revolució sexual, crítica al capitalisme, exploració sense límits de la creativitat individual, són alguns dels reptes fonamentals que manifesten, als quals s’afegeix la resistència al context específic del franquisme. Francesc Artigau, Robert Llimós o els valencians d’Equipo Crónica, utilitzen la figuració amb clara intenció política i crítica amb la societat de consum i amb el poder. La iniciativa d’Estampa Popular reflecteix alguns dels temes conflictius del moment, com és la política exterior dels Estat-Units. D’altres s’apropen a les visions de la psicodèlia, com ara Antoni Porta (Evru), o, com Antoni Llena. L’anomenat “Grup del Maduixer” realitza experiments fonamentals, com la primera obra de videoart de l’Estat, “Primera mort” (1969). A París, Antoni Miralda, Jaume Xifra, Benet Rossell o Joan Rabascall exploren el llenguatge de la performance. Una nova generació d’artistes que tenen referents i aspiracions molt diferents a les de la immediata postguerra assumeix els nous problemes socials i estètics. Aquesta serà la primera d’una sèrie d’exposicions-focus on el MNAC es proposa investigar fenòmens i marcs temporals concrets per fer una lectura analítica de l’art català de postguerra.

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n