SORTIDA CULTURAL: GIRONA. MODEST URGELL, ELS FALSOS VERDADERS DE PERE MATES I SANT PERE DE GALLIGANTS (tardor)

Sortirem de Barcelona per dirigir-nos a la ciutat històrica de Girona. Al Museu d’Art tindrem l’oportunitat de visitar l’exposició central de l’Any Urgell, que commemora el centenari de la mort de Modest Urgell (1839-1919), un dels pintors més reconeguts a casa nostra. La seva insistència a plasmar en els quadres la quietud, la solitud, els capvespres, les ruïnes o l’horitzó l’han convertit en un pintor inoblidable. La mostra proposa una (re)descoberta de la seva figura amb la voluntat de posar de relleu totes les cares del pintor: la de l’etern nòmada que es plantà a París dècades abans que ho fessin els modernistes, la de l’artista irreverent, la del pintor d’èxit comercial, la del dramaturg frustrat i, sobretot, la del mestre inspirador de joves artistes i pintor admirat, entre d’altres, per Joan Miró, Salvador Dalí o Joan Hernández Pijuan. L’exposició reuneix una acurada selecció de documents i d’obres d’Urgell -prop d’una quarantena, de col·leccions particulars i de museus com el Museo del Prado, MNAC, Museo Thyssen de Madrid o el Patrimonio Nacional- algunes de les quals no s’havien exposat mai a Catalunya. Alhora també presenta obres de Joan Miró, Anglada Camarasa, Hernández Pijuan o Joan Ponç que dialoguen amb les d’Urgell. A continuació visitarem la mostra Falsos verdaders. L’Art de l’engany, on les falsificacions i els falsificadors d’art són els protagonistes. L’exposició mostra i explica tot el procés d’estudi i anàlisi de tres pintures sobre taula, atribuïdes al pintor renaixentista Pere Mates, que va adquirir l’any 2010 el Museu d’Art i que, anys després, es van revelar com a falses. La descoberta, certament traumàtica pel museu, va servir per plantejar aquesta mostra que, a més, treu a la llum altres casos similars a Catalunya. Amb prop d’una quinzena d’obres falses, l’exposició proposa una reflexió sobre el món de les falsificacions i dels falsificadors d’art. Abans de marxar, farem un últim recorregut per la col·lecció permanent del museu, que ens permetrà descobrir obres excepcionals com els valuosos retaules del segle XIV i XV o la pintura del segle XIX. Dinarem, i a la tarda farem una darrera visita al monestir benedictí de Sant Pere de Galligants (segle XII). La monumentalitat del temple, de planta basilical, i l’interès iconogràfic dels capitells de la nau central i del claustre -avui destinat a museu- constitueix un dels conjunts romànics més notables de Catalunya.

Data límit de pagament: en el moment de la inscripció

El preu inclou el dinar (30€). En cas de no voler dinar amb el grup, aviseu a la secretaria per tal de descomptar-lo de l'import total.

Lloc de trobada: Pg. de Gràcia /Casp

Passeig de Gràcia-Casp