ITINERARI: EL REFUGI DE LA PLAÇA DEL DIAMANT I ALTRES CURIOSITATS DE L’ANTIGA FINCA DE LA VIRREINA DE GRÀCIA

A càrrec de Josep Maria Contel, president del Taller d’Història de Gràcia Centre d’Estudis.

L’inici de Gràcia cal anar a cercar-lo l’any 1626, quan es va començar a construir el convent dels carmelites -conegut popularment com els Josepets-. Sota la protecció de la Mare de Déu de Gràcia, al seu entorn s’aixecaren diferents masies com la de ca Alegre o can Trilla. A finals del segle XVIII, el territori va anar canviant de rural a urbà. A la plaça del Diamant, a una profunditat d’uns 13 metres, visitarem el refugi antiaeri 232, construït pels veïns durant la Guerra Civil. Una plaça fruit d’una nova manera d’urbanitzar a poca distància de la Barcelona emmurallada. A pocs metres, al carrer d’Astúries s’alça la seu de l’Orfeó Gracienc que ocupa l’espai de l’antic Cercle de propietaris de la vila. A tocar hi ha la plaça de la Virreina, que temps ençà va acollir el palau de la Virreina de Gràcia, posteriorment convertit en hospital, presó, caserna i manicomi, fins al seu enderroc per donar pas a l’actual església de Sant Joan de Gràcia. Baixant pel carrer de Torrijos veurem l’antiga masoveria del Palau del segle XVIII, i arribats al carrer de Terol descobrirem l’edifici d’una de les primeres cooperatives de Gràcia -la de “Teixidors a mà” convertida avui en el Teatre Neu- i al seu costat l’església evangèlica -hereva de les primeres escoles protestant creades a la vila el 1869-. Finalment, ens endinsarem a la plaça de la Revolució de 1868, que en el passat va acollir un mercat i una escola bressol, i acabarem el recorregut a l’ inici del carrer ample, avui conegut amb el nom de carrer Verdi.

Preu: Socis: 15€ /No socis: 20€
Punt de trobada: Plaça del Diamant. Davant l'escultura de La Colometa
Data límit de pagament: 10 dies abans de l'activitat

Plaça del Diamant