Botigues d'època a Salàs de Pallars

A diferència de moltes poblacions on han proliferat museus de la vida rural i col·leccions privades entorn de l’art popular i els oficis artesanals, a Salàs de Pallars s’ha apostat per una proposta museística menys coneguda i explorada: l’ambientació i recreació de botigues d’època, a partir de la recuperació i exposició dels béns de consum quotidians generats des de la segona revolució industrial (segona meitat del segle XIX) fins a les acaballes del franquisme (finals dels 70). Vuit són els establiments que han estat recreats en aquest peculiar recinte expositiu: ultramarinos y coloniales, la farmàcia, l’estanc, la merceria-perfumeria, el quiosc, la barberia, el cafè i la impremta. L’ambientació d’aquests espais s’aconsegueix a partir del mobiliari, de l’exposició dels productes més representatius de cada període i de l’exhibició de cartells i altres elements publicitaris. A través del poder evocador dels escenaris i d’uns productes i d’unes imatges que ja formen part de l’imaginari col·lectiu, podrem realitzar un recorregut per més de cent anys de la història de la vida quotidiana. A continuació coneixerem el Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç, on coincidint amb el centenari de la I Guerra Mundial, veurem l’exposició Àlbum de la Gran Guerra. Aquesta petita mostra intenta explicar aspectes concrets del conflicte utilitzant com elements expositius dos tipus de materials relacionats amb les Botigues-Museu: els cromos i alguns productes comercials d’ús quotidià. A través de dues col·leccions de cromos, exposats en una escenografia molt realista de trinxera, s’explica tota la cronologia de la guerra i se’n mostren els seus principals protagonistes. En un segon àmbit, De la Gran Guerra als petits invents, es narra com la Gran Mundial va introduir algunes innovacions i canvis que van modificar el dia a dia de les persones. En aquest sentit es comenten vuit d’aquests canvis: “Del rellotge de butxaca al rellotge de polsera”, “De la ploma d’escriure amb tinta a l’estilogràfica”, “Del Netol al Sidol”, “Del cigar al tabac empaquetat”, “De la navalla a la Gillette”, “De la màscara antigàs a la compresa”, “De la cotilla al sostenidor” i “Del calçotets llargs als calçotets curts”. En finalitzar la visita anirem a dinar a Talarn, i a la tarda tornarem cap a Barcelona.

És imprescindible fer reserva. Data límit de pagament, dimarts 8 de maig

El preu inclou el dinar (30€). En cas de no voler dinar amb el grup, aviseu a la secretaria per tal de descomptar-lo de l'import total.

Lloc de trobada: Pg. de Gràcia /Casp

Passeig de Gràcia-Casp