LA MÚSICA FRANCESA DE LA "BELLE ÉPOQUE" AL "GRUP DELS SIS". AMB JOAN VIVES

A càrrec de Joan Vives, flautista de bec, professor d’Història de la Música i divulgador musical.

Més enllà de les complexes relacions entre França i Alemanya, sobretot arran de la guerra francoprussiana, que es va completar amb derrota francesa i amb immediata reunificació d’Alemanya, uns quants compositors francesos varen seguir essent un exponent del post romanticisme afrancesat. Altes compositors, en canvi, trobaven compositors trobaven en l’esperit bohemi de la “belle époque” i la música de perfums l’essència del seu estil. El final de la I Guerra Mundial va fer esclatar amb força la mirada Neoclàssica al joves compositors.

Dilluns, 8 de novembre 2021. Erik Satie i el gimnopedisme musical en forma de pera
Es ocasions Erik Satie (1866-1925) es presentava com a “gimnopedista” o bé es definia com a “fonometrògraf”, mesurador i escriptor de sons, però mai com a músic. Entre impressionistes i simbolistes ell va desplegar la seva creativitat particularment sobre el piano a través d’una col·lecció de miniatures fredes, calentes, en forma de pera, vistes a dreta i esquerra sense ulleres o dissecades al sol... tot plegat part de la banda sonora més genuïna de la “belle époque”.

Dilluns, 15 de novembre de 2021. Maurice Ravel, entre la música de perfums i el món de la dansa
Stravinski definia Maurice Ravel com “el rellotge suís”. Nascut al país basc francès, va ser un compositor que va saber traçar el seu pinzell sonor partint de la petjada dels perfums sonors de l’impressionisme impulsat per Debussy, vertebrant-lo amb la seva mirada sensible, plena de subtils troballes sonores, de l’etereitat coreogràfica i d’un domini deliciós del llenguatge orquestral, sempre amb un acabat intel·ligent però capaç d’expressar el més subtil de la dimensió humana.

Dilluns, 22 de novembre de 2021. Apèndix: Els París de les Escoles: de Cesar Franck al grup dels sis
La dimensió cosmopolita de la ciutat de París es veu perfectament reflectida en les tendències tan diverses que hi anaven mostrant els diferents compositors francesos que hi convivien. Mentre en les darreres dècades del s. XIX, el llegat pedagògic del compositor i organista César Franck va propiciar la polarització de compositors com d’Indy, Duparc, Chausson i altres.. en paral·lel amb figures més independents com Fauré o Massenet, ja al s. XX, després de la primera guerra mundial, seria el llegat de Satie, barrejat amb l’enginy de l’artista multidisciplinar Jean Cocteau, el que detonaria tota una generació de compositors com Poulenc, Honegger o Milhaud... als que avui recordem com “El grups dels sis”.

ACTIVITAT VIRTUAL (PLATAFORMA ZOOM)
COM FUNCIONA?
  1. Compra l'activitat virtual
  2. El mateix dia de la conferència rebràs un correu amb l'enllaç de la connexió i instruccions