LA MÚSICA FRANCESA DEL SEGON IMPERI A LA BELLE ÉPOQUE. AMB JOAN VIVES

A càrrec de Joan Vives, flautista de bec, professor d’Història de la Música i divulgador musical.

Ubicada entre dues grans potències musicals com Alemanya i Itàlia, França durant el segle XIX no sembla haver tingut una escola pròpia. És cert que tampoc hi va ajudar el fet que per la seva capital, París, nucli polaritzador de tota l’activitat creativa, hi van buscar l’èxit la majoria dels grans genis europeus del moment. No tots amb la mateixa sort. París ha estat, indiscutiblement, una de les capitals musicals d’Europa. Però, ha existit veritablement una escola francesa de compositors? Donar resposta a aquesta qüestió esdevindrà el fil conductor del present cicle i del proper.

Dilluns, 3 de maig de 2021. El segon imperi: La música en els temps de Napoleó III
Després de la revolta de 1848, l’anomenat Segon imperi, sota el règim de Napoleó III, va veure com la capital francesa consolidava la seva capacitat de punt de trobada de tota l’Europa musical. Entre les operetes d’Offenbach i les òperes de Gounod, els compositors s’aniran polaritzant al voltant de dos focus: el tradicionalista de Saint-Saëns i Bizet i la incipient versió francesa del postromanticisme alemany.

Dilluns, 10 de maig de 2021. Claude Debussy, el so de l’impressionisme
Gran clàssic de la belle époque i antic deixeble d’una alumna de Chopin, Claude Debussy va sorgir enmig de l’Europa sacsejada musicalment per Richard Wagner. La guerra franco-prussiana de 1870, va esdevenir l’embrió del profund canvi de l’expressió artística en el sentit més ampli. Mentre els joves pintors porten el realisme pictòric naturalista a l’extrem desdibuixat de línies de la impressió, els escriptors despullen el realisme naturalista reduint-lo a la seva essència espiritual gairebé onírica, el simbolisme. En aquest context Debussy va ser plenament capaç de convertir la seva personalitat independent en un estil amb el que va convertir la música en perfum, insinuant melodies construïdes sobre harmonies etèries i sentenciant d’aquesta manera, entre cafès bohemis i teatres de vodevil, la veritable entrada de la música al segle XX.

Dilluns, 17 de maig de 2021. Igor Stravinsky, 50 aniversari
El dia 6 d’abril de 1971, moria a Nova York el compositor Igor Stravinski. D’origen rus i cosmopolita, va tenir la nacionalitat francesa i finalment la nordamericana. Després de Debussy, va esdevenir un dels artistes més influents de la música del segle XX i un dels referents més carismàtics de la primera meitat del s. XX, juntament amb Arnold Schönberg. Artista polièdric, sorgirà de l’aula de Rimski-Korsakov, evolucionarà cap al neoclassicisme -sintetitzant influències diverses des de la música del s. XVIII al jazz-, per acabar als darrers temps emprant tècniques dodecafòniques. El ballet “La consagració de la primavera” esdevé tot un símbol de la seva personalitat.

ACTIVITAT VIRTUAL (PLATAFORMA ZOOM)
COM FUNCIONA?
  1. Compra l'activitat virtual
  2. El mateix dia de la conferència rebràs un correu amb l'enllaç de la connexió i instruccions