Bellpuig , Vallbona de les Monges i calçotada

Sortirem de Barcelona per dirigir-nos a Bellpuig, a la comarca del Pla d’Urgell, on s’alça el sumptuós convent de Sant Bartomeu, declarat Bé Cultural d’Interès Nacional l’any 1985. Construït a partir del 1507 en estil gòtic tardà, per ordre de Ramon Folc de Cardona- Anglesola, es tracta d’un edifici de planta rectangular organitzat a l’entorn de dos claustres centrals. El primer consta de dos pisos, amb arcs apuntats a la planta baixa i una galeria d’arcs de mig punt al primer pis. El segon és d’estil gòtic florit amb elements renaixentistes, i destaca sobretot per la segona galeria i els motius florals que la conformen, ja que és única a Catalunya. Els seus capitells, tots diferents, estan esculpits amb motius vegetals, animals i figures humanes. El 1969, en unes obres de reforma, s’hi va descobrir una sitja plena d›uns 300 plats de ceràmica catalana i aragonesa dels segles XVI al XIX. Aquesta col·lecció es pot veure al museu del mateix convent. Seguidament ens dirigirem al monestir de Vallbona de les Monges, el principal conjunt monacal femení de l’orde del Cister a Catalunya. La seva construcció s’inicià el 1153 impulsada per una comunitat mixta que no se segregà fins el 1175. Fidel a la Regla de Sant Benet, el monestir prescindeix d’ornamentacions a favor de l’austeritat i la funcionalitat del reglamentari ora et labora. Tanmateix, en destaca la singularitat estilística, fruit de la mescla de diversos estils i èpoques. Aquesta diversitat és especialment visible al claustre trapezoïdal, on conviuen galeries de formes i mides molt diverses. Recorrerem el claustre, la sala capitular i l’església, on admirarem el sobri sarcòfag de la reina Violant d’Hongria. Tot seguit visitarem el Museu del Cinema de Vallbona de les Monges, format a partir de la important col·lecció de Josep Maria Queraltó i ubicat en l’antic cinema del poble. Recordant el mític Cinema Paradiso, al seu interior s’hi disposen més de 20.000 peces que plantegen un recorregut per la història del setè art des dels orígens fins a l’actualitat. Una emulsió instantània dels germans Lumière, un lot d’ombres franceses o el primer prototip anglès de televisor conformen el primer espai museístic dedicat al cinema a les terres de Lleida. Acabada la visita gaudirem d’una típica i tradicional calçotada d’hivern al Restaurant Art, ubicat en una acollidora masia restaurada als afores de l’Espluga de Francolí.

És imprescindible fer reserva

El preu inclou el dinar (30€). En cas de no voler dinar amb el grup, aviseu a la secretaria per tal de descomptar-lo de l'import total.

Lloc de trobada: Pg. de Gràcia /Casp
Dimarts 30 de gener de 2018